بنام خدا
سلام دوستان
أحمد بن تیمیّه سال 665 ق ، پنج سال پس از سقوط خلافت بغداد در حرّان از توابع شام به دنیا آمد و تحصیلات اولیه را درآن سر زمین به پایان برد . و پس از حمله مغول به اطراف شام و همراه خانوادهاش به دمشق رفت و در آنجا اقامت گزید در سال 698 ه" ق ، به تدریج آثار انحراف در وى ظاهر شد خصوصاً به هنگام تفسیر آیه شریفه ( الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى ) ( 1 ) در شهر حماة ( 2) براى خداوند تبارک و وتعالی جایگاهى در فراز آسمانها که بر تخت سلطنت متکى است تعیین کرد ( 3. . . ) . این تفسیر مخالف آیات قرآن چون : ( لَیْسَ کَمِثْلِهِى شَىْءٌ ) ( 4 ) و ( وَلَمْ یَکُن لَّهُو کُفُوًا أَحَدُم ) ( 5 ) مىباشد که خداوند را از هر گونه تشبیه به صفات مخلوقات باز داشته است انتشار افکار باطل « ابن تیمیّه » در دمشق و اطراف آن غوغایى به پا کرد و گروهى از فقهاء علیه او قیام کرده و از جلال الدین حنفى قاضى وقت محاکمه وى را خواستار شدند ولى وى از حضور در دادگاه امتناع ورزید « ابن تیمیّه » همواره با آراء خلاف خود افکار عمومى را متشنج و معتقدات عمومى را جریحه دار مىکرد ، تا اینکه هشتم رجب سال 705 قضات شهر همراه با وى در قصر نائب السلطنه حاضر شدند و کتاب « الواسطیّة » وى قرائت شد و پس از دو جلسه مناظره با « کمال الدین زملکانى » و اثبات انحراف فکرى و عقیدتى « ابن تیمیّه » وى به مصر تبعید شد . در آنجا نیز بخاطر نشر اندیشههاى انحرافى توسط « ابن محلوف مالکى » قاضى وقت به زندان محکوم گشت ، و سپس در 23 ربیع الأوّل سال 707 از زندان آزاد شد ، ولى بخاطر پافشارى بر نشر عقاید باطلش ، قاضى « بدر الدین » وى را محاکمه کرد و احساس نمود که وى در قضیه توسل به پیامبر گرامى( ص ) ادب را نسبت به حضرت رعایت نمىکند ، بنابراین او را روانه زندان کرد ( 6) .
و عاقبت در سال 708 از زندان آزاد شد ولى فعالیت مجدد وى باعث شد که آخر ماه صفر سال 709 به اسکندریه مصر تبعید شود و پس از هشت ماه به قاهره بازگردد :ابن کثیر مىنویسد : در 22 رجب سال 720 به خاطر فتاواى دور از مذاهب اسلامى به دار السعاده احضار شد و قضات هر چهار مذهب ( حنفى ، مالکى ، شافعى و حنبلى ) او را مذمت و به زندان محکوم کردند ، تا در دوم محرم سال 721 از زندان آزاد گردید . شوکانى از علماء بزرگ اهل سنت مىنویسد : طبق فتواى قاضى مالکى دمشق که حکم به کفر او داده بود ، در دمشق ندا در دادند که هر کس معتقد به عقاید « ابن تیمیّه » باشد ، خون و مالش حلال است « من اعتقد عقیدة ابن تیمیّة حلّ دمه وماله » (7 ) .
1:طه : 5
2:یکصدو پنجاه کیلومترى شهر دمشق
3:او در کتاب العقیدة الحمویّة : 429 مىگوید : إنّ اللّه تعالى فوق کلّ شیء وعلى کلّ شیء وأنّه فوق العرش وأنّه فوق السماء
4:شورى / 11
5:إخلاص : 4
6:البدایة والنهایة : 14 / 47
7: الدرر الکامنة : 1 / 147 ، البدر الطالع : 1 / 67
بازدید دیروز: 2 کل بازدید :73320
یک شوخی بیجا ولی مفید [701]
زلزله نعمت الهی یا عذاب الهی [217]
چند نکته محتوایی در وبلاگها [55]
جدایی دین از سیاست آری یا خیر؟؟؟ [124]
تفسیر شب قدر [46]
شب خواستن از خدا [46]
[آرشیو(7)]
یک لحظه با یک طلبه!
خاطرات من
مرکز دانلود رایگان فیلم و کلیپ جالب دوربین مخفی ، موبایل و ...
سیب خیال
گواهینامه رانندگی بین المللی 20 ساله (بین المللی کردن گواهینامه)
امام مهدی (عج)
.: شهر عشق :.
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
پتی آباد سینمای ایران
اسطوره عشق مادر
السلام علیک یا حبیبی یا رسول الله !
نور
سایت محمد رضا آقابیگی
مقالات مشاوره و روانشناسی و اختلالات روانی و رفتاری
سوادکوهی ریکا
صل الله علی الباکین علی الحسین
سکوت عشق
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
عدل الهی
امیدزهرا omidezahra
ESPERANCE
نکته هایی از قرآن
دهاتی
امین نورا (پسر سیستان)
ایــ عزیـــــز ـــــــران
اموزش . ترفند . مقاله . نرم افزار
صبح امید
موج آزاد اندیشی اسلامی
درآمد بالا و سالم در اینترنت
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
خلوت تنهایی
اس ام اس سرکاری اس ام اس خنده دار و اس ام اس طنز
دنیا به روایت یوسف
بازی بزرگان
به خود آییم و بخواهیم،که انسان باشیم...
گروه پژوهش های اسلامی نورالطریق
آخرین خبرها last news